Over drie jaar zal Groupe Renault de kosten met meer dan 2 miljard euro verlagen.
De Renault Groep kondigde een programma aan voor de transformatie van de alliantie, gericht op het verhogen van de productie-efficiëntie en het vroegtijdig verlaten van de crisis. Het programma zorgt voor een kostenbesparing van meer dan € 2 miljard over drie jaar en legt de basis voor het bereiken van een nieuw concurrentievermogen.
Het management van de Groep is van mening dat een verbeterde economische duurzaamheid mogelijk zal zijn door efficiëntere operaties en een zorgvuldig beheer van de middelen, en zal de basis leggen voor de ontwikkeling op lange termijn van de alliantie. Onder de strategisch veelbelovende gebieden in Frankrijk worden geïdentificeerd: elektrische auto's, commercieel vervoer en innovatie met hoge toegevoegde waarde. Ze zullen worden ontwikkeld door grote regionale innovatiecentra, met name in Flin en Giyankur, die de locomotief zullen worden van het herstel van de Groep.
Het plan voorziet ook in de vermindering van werknemers. Dus binnen drie jaar zijn Franse bedrijven van plan ongeveer 4.600 banen te schrappen en meer dan 10.000 in andere landen van de wereld. Werknemers krijgen uit eigen beweging ontslag aangeboden, omscholing en overplaatsing naar andere bedrijfstakken binnen de alliantie.
“In een complexe en onzekere omgeving is dit project van vitaal belang, het zal duurzame en langetermijnactiviteiten opleveren gericht op klanttevredenheid. We zullen onze activa, zoals expertise op het gebied van elektrische voertuigen, de middelen en technologie van Renault Group en Alliance, benutten en de ontwikkeling en productie van voertuigen stroomlijnen. Dit alles zal ons helpen besparingen te realiseren en de algehele winstgevendheid te herstellen, wat zorgt voor aanhoudende groei in Frankrijk en de rest van de wereld. Dit project zal ons helpen om met vertrouwen naar de toekomst te kijken ”, aldus Clotilde Delbos, interim-CEO van Renault.
In het bijzonder zullen de engineeringkosten met ongeveer 800 miljoen euro worden verlaagd door het gebruik van gestandaardiseerde componenten bij de ontwikkeling van nieuwe modellen, evenals de introductie van standaardisatie en het "benchmark-analoog" programma binnen de Groep. Het voorziet ook in maatregelen zoals het concentreren van werkzaamheden op strategisch belangrijke technologieën met een hoge toegevoegde waarde in technische centra van Ile-de-France, het verbeteren van het werk van onderzoekscentra in het buitenland en het verbeteren van controlesystemen door middel van digitale oplossingen.
Er is nog 650 miljoen euro gepland om te besparen als gevolg van productieoptimalisatie, die voorziet in de introductie van het concept "Industrie 4.0", digitale oplossingen en methodologie "design to process".
Het plan voorziet ook in een vermindering van de productie van 4 miljoen voertuigen in 2019 tot 3,3 miljoen in 2024. Uitbreidingsprojecten in Marokko en Roemenië worden opgeschort.
In Frankrijk lanceert Renault een adviesprogramma in zijn fabrieken in Douai en Maubeuge om de mogelijkheden te onderzoeken om in het noorden van het land een gestroomlijnd innovatiecentrum voor elektrische voertuigen en lichte bedrijfsvoertuigen te creëren. Ze zijn ook van plan de heruitrusting van de fabriek in Dieppe te bespreken na voltooiing van de productie van de Alpine A110 en een aantal andere maatregelen die ongeveer 700 miljoen euro zullen besparen. De reorganisatie zal ook gevolgen hebben voor het RRG-distributienetwerk in Europa.
Het belang van de Renault Groep in het Chinese Dongfeng Renault Automotive Company Ltd (DRAC) wordt overgedragen aan Dongfeng Motor Corporation en de productie en verkoop van Renault-merk ICE-personenauto's op de Chinese markt wordt volledig stopgezet. De geschatte kosten van dit programma bedragen ongeveer 1,2 miljard euro.